Q1

Naponta hány alkalommal fogyaszt valamilyen savas ételt vagy italt, akár kis mennyiségben?

Q2

Naponta hány alkalommal fogyaszt friss gyümölcsöt, akár kis mennyiségben?

Q3

Naponta hány alkalommal fogyaszt gyümölcs- vagy zöldséglevet, akár kis mennyiségben?

Q4

Naponta hány alkalommal fogyaszt szénsavas vagy szénsavmentes üdítőitalt, akár kis mennyiségben?

Q5

Naponta hány alkalommal fogyaszt energia- vagy izotóniás italokat, akár kis mennyiségben?

Q6

Rendszeresen mos fogat az étkezést követő 1 órán belül?

Q7

Rendszeresen szokott a folyadékokkal öblögetni, illetve sokáig szokta a folyadékokat a szájában tartani?

Bár a fogkopás jeleit talán nem észleljük magunkon, a fogorvosnál tett látogatásunk során a fogorvos a fogszuvasodás vagy fogfájás jeleinek keresése során a saverózió korai tüneteinek jelenlétét is ellenőrizheti. Lehet, hogy a fogai ma még teljesen egészségesnek tűnnek, az alábbi 5 hatás valamelyike mégis hatással lehet rájuk: 

A kép úgy lett módosítva, hogy jobban mutassa a klinikai helyzetet

1

Gyengeség

a mindennap fogyasztott ételeinkben és italainkban található savak meggyengíthetik a fogzománcot, ezáltal az könnyebben kophat.

2

Vékonyság

amint egyre több fogzománc kopik le a fogakról, fogaink úgy válnak egyre látványosabban vékonyabbakká

3

Átlátszóság vagy áttetszőség

a fogzománc elvékonyodásával párhuzamosan a fogak a fogszéleken átlátszónak vagy áttetszőnek tűnnek

4

Sárgulás

amint az egyre vékonyabb fogzománc elkopik, a mélyebben elhelyezkedő, sárgább színű dentin egyre jobban látható válik

5

Fakóság

a fogzománc elkopásával párhuzamosan fogaink elveszítik csillogásukat és egyre fakóbbá válnak

Amellett, hogy a fenti hatások idővel fokozatosan súlyosbodnak, fogaink egyre érzékenyebbé is válnak, mivel a dentint védő fogzománc eltűnik, és a dentin a felszínre kerül. Már ma megkezdheti fogainak védelmét, és ezáltal megakadályozhatja a saverózió tüneteinek súlyosbodását. 

Nem is hinné, milyen könnyen lehet olyan savas az étrendje, amely már kockáztathatja fogainak egészségét. Már mindössze napi 4 savanyú „pillanat” is elég lehet ahhoz, hogy a savas fogkopás vagy más néven saverózió kockázata emelkedjen.

Nemcsak a szénsavas üdítőitalok, a kávé vagy a bor, hanem érdekes módon még az egészségesebb ételek és italok, például a gyümölcs, a gyümölcslevek, a citromos, szénsavas ásványvíz, de még akár a salátaöntetek is beleszámíthatak a napi savas „pillanatokba”.

Ha egészséges étrendünk van, ezen jobb, ha nem változtatunk. Azonban győződjünk meg arról, hogy megvédjük pótolhatatlan fogzománcunkat.

Élvezze az ételeket félelem nélkül, hagyja, hadd pezsegjen az ásványvíz naphosszat, és ünnepelje meg az élet nagy pillanatait egy üveg pezsgővel – tudva, hogy fogai hosszú távú védelmet éleznek.

Citromlé

Bor

Sportitalok

Tonik

Szénsavas üditőitalok

Narancs

Szilva

Jeges tea

Eper

Grapefruitlé

Ecet

Almaszósz

Almalé

Salátaöntet

Narancslé

Fehérbor

Paradicsom

Gyömbérsör

Méz

Paradicsomszósz, ketchup

Zöldségek

Magnélküli mazsola

C-vitamin tabletták

Sör

Citromos joghurt

Körte

Répalé

Tea (fekete)

Céklalé

Aludttej

Természetes joghurt

Joghurtos narancsital

Probiotikumos joghurt

Banán